حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم است. وی پس از اتمام تحصیلات حوزوی، دکترای فلسفه تحلیلی خود را در سال 1395 از پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM) دریافت کرد.
او هم اکنون مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد است.
از وی کتب و مقالات بسیاری در حوزه پژوهش های فلسفی و کلامی به ویژه در حوزه مطالعات تطبیقی و کلام جدید منتشر شده است.
رابطه دانش تجربی با آموزههای اسلامی، از موضوعات مورد توجه اندیشمندان اسلامی در دو سدهی گذشته است. ادعای «امکان»، «حسن» یا «لزوم» استفاده از دانش تجربی برای کشف معنای آیات قرآن و همچنین استفادهی علمی از دانش تجربی روز در تفسیر قرآن یا تلاش برای نشان دادن هماهنگی کامل قرآن و دانش تجربی معاصر، از مهمترین مباحث در ارتباط با رابطهی علم و دین در اسلام معاصر و تفسیر علمی قرآن کریم است.
مجموعه جلسات «علم و دین در اسلام معاصر» طی 12 جلسه (دو مجموعه درسگفتار) به بررسی مهمترین مسائل و چالشهای نظری دربارهی تفسیر علمی و نیز بررسی دیدگاه متفکران معاصر در اینباره، میپردازد. در درسگفتار پیش رو، مباحث نظری مرتبط با تفسیر علمی در 6 جلسه مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله عناوین بررسی شده در این جلسات میتوان به توضیح و تعریف مفاهیم مورد نیاز، تفکیک لایههای جامعهشناختی، روانشناختی و معرفتی بحث تفسیر علمی، سازگاری یا ناسازگاری علوم تجربی و آیات قرآن و واقعگرایی و ناواقعگرایی علمی اشاره کرد.
حجت الاسلام دکتر سید علی طالقانی، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم است. وی پس از اتمام تحصیلات حوزوی، دکترای فلسفه تحلیلی خود را در سال 1395 از پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM) دریافت کرد.
او هم اکنون مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد است.
از وی کتب و مقالات بسیاری در حوزه پژوهش های فلسفی و کلامی به ویژه در حوزه مطالعات تطبیقی و کلام جدید منتشر شده است.
ثبت نظر شما