معرفی استاد
مدرسه تابستانی کلام امامیه - 1395
تعیین ابعاد نظریه امامت
«مدرسه تابستانی/زمستانی» یکی از پدیده هایی است که در سنت آکادمیک جهانی سابقه ای طولانی دارد و در سالهای اخیر به فضای فرهنگی و علمی کشور ما نیز راه یافته است. اساس ایده مدرسه تابستانی، ارائه فشرده مجموعه ای از داده های علمی در یک موضوع خاص است. در مدرسه تابستانی، به جای آنکه دانشجویان یک ترم تمام در کلاس حاضر شوند، در مدتی بسیار کوتاه و معمولا کمتر از یک هفته، در یک نقطه جمع می شوند و در مجموعه ای از دروس شرکت می کنند و با اساتید برجسته آن رشته، دیگر فعالان آن عرصه و برخی از مهم ترین موضوعات و مسائل جاری در آن زمینه علمی آشنا می شوند.
بنابراین، اولا ثمره شرکت یک مدرسه تابستانی برای متخصصان هر رشته تحصیلی این است که با آخرین دستاورد های رشته خود آشنا می شوند و ثانیا دانشجویان مبتدی می توانند با شرکت در این رویداد، با اساتید و موضوعات مهم رشته خود در فرصتی کوتاه و فشرده آشنا شوند.
دومین مدرسه تابستانی کلام امامیه، بر مساله «امامت» به عنوان رکن و نقطه تمایز اصلی امامیه با سایر فرق تمرکز نموده است.
در هر یک نشست های دوازده گانه این مدرسه تابستانی، یکی از جنبه های مساله امامت و صفات امام به دقت واکاوی شده و نظریه متکلمان امامیه پیرامون آن تبیین شده است.
در سه نشست نخست، اولا نگاه متکلمان و محدثان امامیه به «امام» بیان شده است و پس از آن انتقادات متکلمان به انگاره امامت عرفا و فیلسوفان بیان شده و در سومین قدم تصویر جریان های آکادمیک مدرن از مساله امامت مورد نقد قرار گرفته است.
در سه نشست بعدی، مساله رابطه قرآن و امام به عنوان دو ثقل اصلی اندیشه شیعی مورد بررسی قرار گرفته و نظریات مختلفی که در این مساله مطرح شده نقد شده است.
در سه نشست آخر، مساله «علم امام» به عنوان یکی از مهم ترین و جنجال برانگیز ترین صفات امام در اندیشه شیعه مورد مداقه قرار گرفته است.
- برگزارکننده: انجمن کلام اسلامی حوزهی علمیه
- تعداد درسها: 12
- آزمون: ندارد
- سطح مهارت: تخصصی
- تعداد ثبتنامکنندگان: 11 نفر
- | | |
- قیمت: 100,000 تومان